Tydzień Życzliwości i Praw Dziecka w Zespole Szkół w Przesmykach
W dniach od poniedziałku do piątku w Zespole Szkół w Przesmykach odbywał się Tydzień Życzliwości i Praw Dziecka pod hasłem:
„Każdy inny, wszyscy równi”.
W działania zaangażowały się wszystkie grupy przedszkolne – zeróweczka, Sówki i Motylki – oraz klasy 1–8. Każdy dzień miał swój kolor przewodni i temat, aby w przystępny sposób uczyć dzieci empatii, szacunku, bezpieczeństwa i znajomości praw dziecka.
DZIAŁANIA W PRZEDSZKOLU: ZERÓWECZKA, SÓWKI I MOTYLKI
PONIEDZIAŁEK – Dzień Uśmiechu (kolor żółty)
Przedszkolaki tworzyły żółte słoneczka uśmiechu i rozmawiały o tym, co to znaczy być życzliwym każdego dnia. Na słoneczkach pojawiały się hasła o dobrych uczynkach i koleżeństwie.
WTOREK – Dzień Tolerancji (kolor wielobarwny)
Dzieci otrzymały „kółka tolerancji” z krótkimi hasłami. Ich zadaniem było ozdobienie ich odcieniami niebieskiego, a następnie rozmowa o tym, że każdy człowiek jest wartościowy i wyjątkowy.
ŚRODA – Dzień Bezpieczeństwa (kolor niebieski)
Przedszkolaki wykonywały prace „Rączki, które nie krzywdzą” – odrysowywały swoje dłonie i wypełniały je hasłami:
„Pomagam”, „Szanuję”, „Nie krzywdzę”, „Wspieram”.
Wszystkie dłonie stworzyły dużą, wspólną wystawę na korytarzu.
CZWARTEK – Dzień Praw Dziecka (kolor zielony)
Dzieci kolorowały ilustracje związane z prawami dziecka: prawem do zabawy, odpoczynku, bezpieczeństwa i nauki.
Kolorowanki dotarły do przedszkola od pani dyrektor Magdaleny Bogaj-Sokulskiej.
Rozmawiano również o tym, że oprócz praw mają także obowiązki wobec siebie i innych.
PIĄTEK – Dzień Życzliwości (kolor różowy lub czerwony)
W przedszkolu odbyła się Balonowa Życzliwość – każde dziecko otrzymało różowy lub czerwony balon z narysowanym uśmiechem lub krótkim hasłem. Balony symbolizowały radość, dobry gest i koleżeństwo.
DZIAŁANIA W KLASACH 1–8
PONIEDZIAŁEK – Dzień Uśmiechu
Uczniowie brali udział w takich działaniach jak:
„Pudełko wyjątkowości” – przygotowane przez Ewę Borutę, logopedę i wychowawcę zeróweczki.
Każdy uczeń mógł zajrzeć do pudełka i zobaczyć w nim… siebie, bo to właśnie my jesteśmy wyjątkowi.
Łańcuch dobrych słów – uczniowie tworzyli ogniwa z pozytywnymi hasłami o sobie lub klasie.
WTOREK – Dzień Tolerancji
Na szkolnym korytarzu pojawiło się Drzewo Tolerancji – uczniowie klas młodszych i starszych zawieszali na nim kółeczka z hasłami: „Tolerancja to…”, „Szanuję innych, bo…”.
Uczniowie klas 1–3 wykonywali również własne „rączki tolerancji”, na których zapisywali słowa i skojarzenia związane z tolerancją.
Starsze klasy pracowały także nad krótkim filmem o tolerancji i szacunku wobec innych.
ŚRODA – Dzień Przeciwdziałania Przemocy
Klasy 4–8 otrzymały niebieskie karteczki z rozpoczęciami zdań:
„Nie zgadzam się, gdy…”
„Pomoc to…”
Uczniowie samodzielnie dokańczali myśli, tworząc ścianę refleksji o bezpieczeństwie, szacunku i reagowaniu na przemoc.
CZWARTEK – Dzień Praw Dziecka
Klasy 1–8 w wybranych dniach tygodnia brały udział w escape roomie o prawach dziecka przygotowanym przez opiekuna samorządu.
Uczniowie poznawali i utrwalali najważniejsze prawa dziecka oraz uczyli się, że prawa i obowiązki idą w parze.
FINAŁ TYGODNIA – FLASHMOB ŻYCZLIWOŚCI
W piątek o godzinie 12:00 cała społeczność szkolna – przedszkole i szkoła – zgromadziła się na wspólnym flashmobie.
Przedszkolaki uniosły kolorowe balony, młodsze klasy – papierowe serduszka, a klasy starsze – tabliczki z hasłami życzliwości, które otrzymali od opiekuna samorządu.
Wspólny okrzyk:
„Życzliwość zaczyna się ode mnie!”
pięknie podsumował cały tydzień i pokazał, że małe gesty budują wielką społeczność.
Izabela Chacińska
